Hoppa till innehåll
Hem » Hur påverkas vi av olika färger?

Hur påverkas vi av olika färger?

Lila färgtoner - Logoforma.se

Inom grafisk design och marknadsföring spelar färger en viktig roll när det kommer till att väcka känslor hos betraktaren. Färgvalen bör vara väl genomtänkta och man ska undvika att enbart gå på personliga preferenser och välja de färger man själv gillar. Man behöver istället tänka på vad en färg förmedlar och hur den uppfattas av olika målgrupper. Här går jag igenom de vanligaste grundfärgerna, vilka känslor de ger upphov till och hur dessa generellt påverkar oss människor.

Blå toner

Blått symboliserar trygghet, kunskap, lugn och pålitlighet och det är den färg som flest människor har som favorit. Inom grafisk design är det en trygg färg att välja eftersom den är ganska neutral och sällan förknippas med några negativa känslor. Den ska dock undvikas om man vill stå ut från mängden.

Det är ingen slump att statliga myndigheter ofta använder blått och att det är den vanligaste färgen i företagslogotyper. Ljusblå är den färg som vi människor har lättast att uppfatta (även färgblinda) och det är därför länkar på nätet oftast har den färgen.

Gröna toner

Grönt är en rofylld och behaglig färg som står för hälsa, natur, harmoni, nytänkande och rikedom. Miljövänliga företag och hälsosamma produkter använder ofta gröna färger för att förstärka sitt budskap. Vi människor uppfattar färgen som väldigt behaglig att titta på och den sägs även lindra stress.

Röda toner

Rött är allt annat än en diskret färg och fungerar därför väldigt bra när man vill väcka uppmärksamhet. Några exempel på detta är “röda mattan” på finare tillställningar eller när butiker vill uppmärksamma kunder på reapriser genom röda prislappar.

Rött förknippas ofta med kärlek, styrka, energi och passion. Våra hjärtan slår till och med lite snabbare när vi tittar på färgen. Man bör dock vara uppmärksam på de negativa känslor som färgen röd kan kopplas ihop med, exempelvis fara, ilska och stress. Rött kan också uppfattas som en varningsfärg, till exempel på larm eller i trafiken.

Inom grafisk design kan det vara klokt att inte överanvända rött, förutom vid tillfälliga reklamannonser och erbjudanden. Där passar den utmärkt!

Gula toner

Färgen gul är ungdomlig och precis som röd fungerar den väldigt bra om man vill sticka ut och väcka uppmärksamhet. Reflexkläder och taxibilar är perfekta exempel på detta. Gult associeras ofta med värme, glädje och positivitet, men bör inte användas i för stora mängder då intrycket kan bli för intensivt eller energisugande. Gult ger ofta ett lekfullt intryck och används gärna inom leksaksindustrin.

Lila toner

Färgen lila associeras ofta med skönhet, kunskap, lyx och fantasi. Det är en populär färg hos kvinnor och används därför flitigt inom skönhetsindustrin. Förr i tiden var det vanligt att kungligheter hade lila kläder på sig och än idag uppfattas färgen som lite lyxig. Företag använder gärna lila till sina premiumtjänster eller vid marknadsföring av exklusiva varor.

Gå till toppen