Hoppa till innehåll

Investera i en välgjord logotyp

Logoforma skräddarsyr logotyper som gör ditt varumärke mer uttrycksfullt. En professionell logotyp har alltid en unik stil och fungerar lika bra i tryck som i digitala sammanhang.

Beställ en logotyp

Det finns 3 färdiga paket att välja mellan där alla har ett grundpris som gäller vid fria händer av designen. Har du egna specifika önskemål som är avancerade eller mer tidskrävande kan priset bli högre.

Maila till info@logoforma.se och ange vilket paket du är intresserad av. Beskriv om du har egna önskemål gällande designen, så får du inom kort ett prisförslag samt en mer detaljerad beskrivning av vad som ingår.

LOGOTYP
BUDGET
Grundpris: 1.900 kr
(exkl. moms)
BUDGETPAKET
✓ Primär logotyp
X Sekundär logotyp
(stående eller liggande)
✓ 1 färgvariant
✓ Max 2 skissförslag
✓ 4 korrekturer
✓ 1 tryckfil
Filformat EPS
✓ 1 webbfil
Filformat PNG
X Profilbild till sociala medier
X Omslagsbild till Facebook
✓ Logoguide
LOGOTYP
BAS
Grundpris: 3.500 kr
(exkl. moms)
BÄSTSÄLJARE
✓ Primär logotyp
X Sekundär logotyp
(stående eller liggande)
✓ Max 2 färgvarianter
✓ Max 3 skissförslag
✓ 6 korrekturer
✓ 1 tryckfil
Filformat EPS
✓ 2 webbfiler
Filformat PNG + JPEG
✓ Profilbild till sociala medier
X Omslagsbild Facebook
✓ Logoguide
LOGOTYP
PROFFS
Grundpris: 5.000 kr
(exkl. moms)
PROFFSPAKET
✓ Primär logotyp
✓ Sekundär logotyp
(stående eller liggande)
✓ Max 3 färgvarianter
✓ Max 4 skissförslag
✓ OBEGRÄNSADE korrekturer
✓ 1 tryckfil
Filformat EPS
✓ 2 webbfiler
Filformat PNG + JPEG
✓ Profilbild till sociala medier
✓ Omslagsbild Facebook
✓ Logoguide

Hur skapas en logotyp?

Alla projekt börjar med att vi går igenom vad din verksamhet går ut på, för att på bästa sätt kunna hitta din unika stil. Tydlig information är alltid nyckeln till en högkvalitativ logotypdesign.

Vad är utmärkande för en bra logotyp?

Genomtänkt & relevant
Den ska förmedla något om vad varumärket står för.

Tidlös
Den ska fungera under lång tid, dvs inte följa någon tillfällig trend.

Målgruppsanpassad
Den ska tilltala publiken man riktar sin verksamhet till.

Flexibel & skalbar
Den ska fungera lika bra i tryck som digitalt, samt i litet och stort format.

Okomplicerad & unik
Den ska vara lätt att förstå, men unik nog att lägga på minnet.

Frågor & svar om logotyper

Tryck på önskad fråga för att fälla ut svaret.

En logotyp kan bestå av en symbol, en text eller en kombination av båda. Man kan säga att det är en grafisk bild som representerar ett företag, en förening eller någon annan typ av organisation. Det kan handla om alltifrån restauranger, skolor och banker till musikartister, idrottsföreningar och butiker etc.

Logoforma har inga fasta priser på logotyper, då alla uppdrag har olika förutsättningar. Istället får du en kostnadsfri offert som är baserad på ett grundpris till det paket du valt. Utifrån dina önskemål och behov beräknas slutpriset. Lägsta pris för en logotyp är dock 1.900 kr (exkl. moms).

Tiden det tar att designa en logotyp kan variera ganska mycket beroende på kundens önskemål och antal ändringar, men räkna med åtminstone ca 3-4 veckor från beställning till leverans. För att se vad som fungerar bäst behöver man ofta testa flera olika koncept, samt göra diverse småändringar på den slutgiltiga designen i samråd med kunden.

  • All nödvändig information samlas in från kunden.
  • Vissa kunder har egna önskemål medan andra hellre ger helt fria händer. Olika idéer skissas upp för att testa olika koncept.
  • Den skiss som kunden väljer ritas upp digitalt i vektorformat i Adobe Illustrator.
  • Kunden granskar förslaget och får komma med synpunkter. Eventuella ändringar görs.
  • När kunden är nöjd färdigställs logotypen och levereras i olika format enligt överenskommelse.

Logotyper brukar användas både digitalt och i tryck. Beroende på var och hur logotypen ska användas behöver filformat och färgmodell anpassas därefter. På webben brukar man använda logotyper på bland annat hemsidor, sociala medier och digital annonsering. I tryck kan logotyper användas på allt möjligt: visitkort, affischer, kontorsmaterial, dekaler, reklamblad, förpackningar, kläder osv.

En logotyp i vektorformat är skalbar, vilket innebär att den kan förstoras och förminskas utan att den förlorar i kvalitet. Vektorbaserad grafik används framförallt till trycksaker. En logotyp ska alltid skapas i vektorformat då det säkerställer att den är lika skarp och snygg oavsett om den trycks på ett litet visitkort eller som en stor dekal på exempelvis en firmabil.

Gå till toppen